ملاقات بيمار آداب مي خواهد!
تعداد زيادي از مردم هنوز آشنايي درستي از نحوه ملاقات بيمار در بيمارستانها را ندارند
اگرجزو آن دسته از شهرونداني هستيد که هنگام ملاقات بيمارتان در بيمارستان ، سعي مي کنيد با صداي بلند بلند از او احوالپرسي کنيد و يا با خودتان گل طبيعي به همراه ببريد تا بلکه به ظن خودتان به او روحيه بدهيد و يا اينکه سعي مي کنيد براي ملاقات بيشتر مريضتان به انواع و اقسام شگردها متوسل شويد تا نه پرستار متوجه حضورتان شود و نه حراست بيمارستان و يا ... پس بايد با ما در اين گزارش همراه شويد که ملاقات بيمار هم مثل بسياري از امورات روزمره زندگي آداب به خصوصي دارد و همين طوري قازان قورتكي نمي شود به ملاقات بيمار رفت!
آدابي که جدي گرفته نمي شود
نيم ساعتي به آغاز زمان ملاقات در بيمارستان امام خميني (ره) اروميه مانده است. مقابل ورودي بخشهاي بستري جمعيتي چند صد نفري نشسته و ايستاده اند به محض اينکه عقربه هاي ساعت بر روي ساعت 3 بعد از ظهر توقف کرد آنها براي ملاقات بيمارشان به حركت در آمدند.
صداي بچه ، همهمه مردم ، بگو مگوي عده اي با مسئولين نگهباني بيمارستان، برگزاري انواع و اقسام ميتينگ هاي بيمارستاني، تشکيل كلوني ای از جمعيت در وسط مسير تردد و ... تصويري است که همان بدو ورودتان به اين محل مشاهده مي کنيد. از ظواهر پيداست که بخش اعظم ملاقات کنندگان از ساير شهرستانها آمده اند.
جاي خالي براي نشستن در اين محل به نايابي برنج پاکستاني است که اين روزها آب شده رفته داخل زمين! کنار بوفه بيمارستان پيرمردي چشم انتظار صندلي خالي ، لم داده به ديواره فلزي بوفه نشسته بود، نزديکش شدم و پس از معرفي خودم سر صحبت را باز کردم.
ميرابوالفضل آهن پنجه ، 67 ساله ساکن يکي از روستاهاي اطراف اروميه است. از او مي پرسم چند وقت است که منتظريد تا زمان ملاقات فرا برسد؟ مي گويد يک ساعتي مي شود. ادامه مي دهم مگر از زمان ملاقات خبر نداشتيد؟ پاسخ مي دهد من بي اطلاعم چون اصلا سواد ندارم و ساعت را بلد نيستم.
اين پيرمرد ساده که به همراه دو پسر و عروسش و نيز دوتا از نوه هايش به عيادت برادرش آمده بود معتقد است که اگر تعداد زيادي به ملاقات بيمار بيايند او نيز روحيه مي گيرد و زود حالش خوب مي شود.
آقاي آهن پنجه ادامه داد : من دقيقا از آداب ملاقات بيمار چيزي نمي دانم اما تا جايي که اطلاع دارم نبايد زياد سروصدا کرد تا بيمار حالش بد نشود.
پسر مير ابوالفضل آهن پنجه که گفتگوي من و پدرش را مشاهده کرد به ميان بحث آمد و گفت : من خودم مجبور شدم کارم را تعطيل کنم و با زن و بچه و پدرم به عيادت بيماري بيايم که اصلا نمي تواند تشخيص بدهد که من چه کسي هستم چون هر دو چشمش را عمل کرده و خودش هم حافظه اش را تا حدودي از دست داده اما مجبوريم بخاطر فاميل بياييم در غير اينصورت پشت سرمان حرف در مياورند!
صحبت هاي من و خانواده آهن پنجه داشت به جاهاي خوبش مي کشيد که ناگهان خيل عظيمي از مردم براي ملاقات بيمارشان به سمت درب سفيد رنگ کوچک ورودي هجوم بردند. از آن دست صحنه هايي بود که احتمال داشت يکي دو نفرزير دست و پا له شوند.
پس از مساعد شدن فضا به آرامي به بخش بستري بيمارستان خودم را رساندم.
سرو صداي زياد، گريه و زاري کودکان خردسال، بچه هايي که راهروهاي بخش را با پارک اشتباهي گرفته بودند و بازي مي کردند،ملاقات کنندگاني که اعتقاد به آرامش و سکوت نداشتند و ترجيح مي دهند تا براي بيان احساساتشان از نهايت قدرت و صدايشان بهره بگيرند. راهروهاي شلوغ ، صحبت با موبايل ، خوردن مواد خوراکي در راهروها و ... ماحصل گشت و گذار 10 دقيقه اي من از بخش بستري بيمارستان بود.
مردميانسالي که گويا متفاوت تر از بقيه به نظر مي رسيد ، آرام و ساکت در گوشه اي از راهرو ايستاده بود را انتخاب کردم. پس از اينکه خودم را معرفي کردم از او در رابطه باميزان آگاهي اش از آداب ملاقات بيمار سوال کردم.
عبدالحميد طاهرزاده 37 ساله ساکن يکي از روستاهاي نزديک اشنويه است. او نيز معتقد بود که نيت از ملاقات بيمار رساندن پيام روحيه و اميد به اوست و اگر در مسير رساندن اين پيام اصول ناديده گرفته شود ، نه تنها اميد و روحيه و آرامش منتقل نمي شود بلکه باعث رنجش بيمار حتي دردسر کادر بيمارستاني نيز خواهدشد.
آقاي طاهر زاده که به نظر اطلاع کافي در اين زمينه داشت ، در خصوص اينکه پس چرا اين داشته ها را به ساير همراهانتان منتقل نکرديد تا به اين شکل بخش را روي سرشان نگذارند؟
پس از مکث کوتاهي ادامه داد : متاسفانه هنوز فرهنگ درست ملاقات بيمار در بين ما جا نيفتاده و اكثر مردم از آداب ملاقات با بيمارآگاهي ندارند. صداي زنگ موبايل عبدالحميد و صحبت کردن او با موبايل مانع ادامه گفتگوي ما شد.
لطفا زنده بودن کسي را به رخش نکشيد!
م.صالحي، کارمند است و در گفتگو با ما به نکته ي جالبي اشاره کرد که تا بحال زياد آن را مشاهده کرده ايم. او گفت : نمي دانم چه مسئله اي است که وقتي براي ملاقات بيمار مي روند فرد ملاقات کننده سعي مي کند تا به بيمار بفهماند که کساني مشابه او بوده اند اما فوت کرده اند و او شانس آورده که زنده مانده است و بايد برود خدا را شکر کند. حالا بيا قبلش به طرف بگوييد که عزيزي كه آمدي به ملاقات بيمار بسيار سپاس ، لطفا در بالين بيمار زياد سخن نگوييد و او را دچار اضطراب و تنش نکنيد. باور کنيد هر چه آمار مرگ و مير بوده در اطراف فاميل را مرتبط و غير مرتبط اعلام مي کنند تا بيمار از خدا بي خبر از معرکه روزگار جانماند.
صالحي ادامه داد : اين روند ناپسندي است که متاسفانه عده اي در هنگام ملاقات بسيار انجام مي دهند و براي اينکه خودشيريني کنند و حرفي زده باشند اينگونه مسائل را بيان مي کنند، لذا بايد به اين دسته از افراد گفت که لطفا زنده بودن کسي را به رخش نکشيد.
ملاقات بيمار آداب مي خواهد
دکتر علي شرق مدير درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات درماني آذربايجان غربي نيز معتقد است که ملاقات کردن بيمار همچو ساير کارها تابع يکسري مقررات و به قولي آدابي است.
وي در گفتگو با ما، اظهار کرد: حضور بستگان و آشنايان براي ملاقات با بيماران در بيمارستانها مي تواند به تسريع بهبود بيمار پس از عمل جراحي کمک کند و نيز افرادي که پذيراي ملاقات کنندگان در بيمارستانها بعد از عمل جراحي خود هستند ، ضمن کاهش دردهاي عصبي آنها ، سطح ابتلاي آنها به عفونتها نيز به سرعت کاهش مي يابد.
دکتر شرق با اذعان به اين موضوع که آداب ملاقات بيمار به شکل صحيح از سوي بسياري از ملاقات کنندگان اجرا نمي شود ، افزود : مسئله اي که بيماران را رنج مي دهد ، نشستن و صحبت کردن طولاني ملاقات کنندگان است ، زيرا مهم ترين چيزي که بيمار به آن نياز دارد، آرامش و سکوت است و برهم زدن اين آرامش که با نشستهاي طولاني به وجود مي آيد اگر سخت تر از تحمل درد و رنج نباشد کم تر نخواهد بود، لذا عيادت کوتاه همراه با اميد دادن به بيمار با حفظ ساير آداب ملاقات مي تواند روند بهبودي بيمار را تسريع بخشد.
وي با بيان اينکه ملاقات کنندگان مي توانند با اطلاع از مواردي چون ، اطلاع از ساعت ملاقات ، عدم مراجعه براي ملاقات در غير ساعات مشخص شده ، توجه به تابلوهاي راهنماي بخش ها ، عدم ازدحام در راهروها ، رعايت سکوت و آرامش در بخش بويژه در سر بالين بيمار ، دست ندادن و نبوسيدن فرد بيمار، شستن دستها قبل و بعد از ملاقات بيمار ، هماهنگي با پرستار براي اطلاع از شرايط ملاقات بيمار در صورت داشتن محدوديت هاي خاص ، استفاده نکردن از موبايل و ريختن زباله ها در سطل زباله و .. باعث ايجاد فضايي آرامش بخش براي بيمار و کادر پرستاري شوند.
دردسرهاي عدم رعايت آداب ملاقات بيمار
يکي از پرستاران بخش بستري مردان بيمارستان امام خميني (ره) در گفتگو با ما ضمن اينکه دل خوني از عدم رعايت آداب ملاقات بيمار از سوي تعدادي زيادي از مردم داشت اين نکته را نيز اشاره کرد که بارها اين ناآشنايي و حتي سماجت بيش از حد عده اي به آن چه که آنها تصور مي کنند مي بايست کادر پرستاري برايشان انجام دهد ، منجر به بگو مگو و حتي دعواي فيزيکي شده که با مداخله حراست بيمارستان ختم به خير شده است.
اين پرستار که مايل نبود نامش عنوان شود ادامه داد: بسياري از ملاقات کنندگان با اينکه بيمارشان را ملاقات مي کنند اما ترجيح مي دهند به همراه ساير دوستان و آشنايي که به عيادت بيمار آمده اند در راهروهاي بخش بياستند و مسائل روز کشور و جهان را با صداي بلند تحليل کنند که هم باعث آزار و اذيت بيمار ، ساير ملاقات کنندگان و نيز کادر درماني مي شوند.
مدير درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات درماني استان نيز معتقد است که بردن گل و گياه طبيعي به بالين بيمار ، آوردن وسيله نقليه به داخل بيمارستان ، توقف و تجمع در داخل سالن ها و راهروها، مقايسه بيمار با بيمار ، استفاده از عطرهاي تند و ترک نکردن محيط بخش بعد از اتمام زمان ملاقات ، نشستن روي تخت بيمار و ... از جمله کارهايي است که ملاقات کنندگان مي بايست آنها را انجام ندهند چرا که انجام دادن اين قبيل کارها باعث نامساعدتر شدن شرايط درماني بيماران مي شود.دکتر علي شرق ادامه داد : کادر پرستاري و درماني بيمارستان از هيچ تلاش و کوششي براي بهبودي بيماران دريغ نمي کنند و همکاري ملاقات کنندگان با اين پرسنل باعث مي شود تا فضاي آرامش بخش بيمارستان حفظ شود و روند بهبودي بيمار نيز تسريع يابد.
تو رقيب جان خويشي