گردشگری آذربایجان غربی بیگانه با ابتکار و خلاقیت!
به هر اندازه هم كه مسوولين آذربايجان غربي بر توجه به مقوله گردشگري و تلاش براي بهره برداري از اين صنعت درآمدزا تاكيد نمايند بازهم عملكردشان بيانگر آن است كه در پس اين همه حرف و توجهات برنامه اي وجود ندارد ونشان به آن نشان كه تاكنون براي جذب توريسم بويژه گردشگر خارجي در استان برنامه مدوني چيده نشده و اگر از گوشه و كنار صحبتهايي دال بر اهميت گردشگر اعم از داخلي و خارجي شنيده مي شود همه را مي توان به پاي همان حرف نوشت.
سفرهاي نوروزي امسال نيز به پايان رسيد و مجموعه ستاد تسهيلات سفرهاي نوروزي استان خوشحال از اين اختتاميه نفس راحتي مي كشند. چون به قول خودشان در اين ايام كه شب و روز در حالت نيمه آماده باش بودند به قدري زجر كشيدند كه با استراحت مطلق در باقي ايام سال نيز اين خستگي كه بيشتر بدني بوده تا فكري از بدنشان خارج نخواهد شد. از ماهها قبل از شروع تعطيلات نوروزي مجموعه مديران استاني درگير در ستاد سفرهاي نوروزي براي ميزباني از ميهمانان در جلسات مختلف به بحث و تبادل نطر پرداختند اما در طول ايام تعطيلات و اختتاميه سفرها به خوبي مشخص شد كه اين مجموعه نيز وامدار اقدامات مديران پيش از خودشان بوده اند. نبود برنامه اي جامع براي اين ايام در بدنه تك تك نهادهاي عضو ستاد موج مي زد از ميراث فرهنگي گرفته تا جهادكشاورزي هيچ كدامشان ابتكار و توان لازم براي بهره برداري از اين ايام را نداشتند.
به نقش تك تك اعضا كه نگاهي مي اندازيم بخوبي مشخص مي شود كه مديران استاني گردشگري و بهره برداري از اين ايام را در صرف انجام يكسري كارهاي كليشه اي و پيش پا افتاده اي كه مي بايست در باقي ايام سال انجام مي دادند اما ندادند معني مي كنند.
در نخستين جلسه كارگروه تسهيلات سفرهاي نوروزي استان كه در پايان دور نخست سفرهاي نوروزي تشكيل يافت معاون عمراني استاندار تاكيد كرد كه امسال گردشگري را در اولويت برنامه هاي توسعه اي استان قرار خواهيم داد. حال جاي سوال اساي اينجاست كه چطور به اين تصميم رسيده ايد؟ آيا فقط ظرفيت پتانسيل بالاي استان در زمينه برخورداري از جاذبه هاي تاريخي شما را واداشته كه به اين مهم بپردازيد و يا اين تصميم نيز در زمره همان حرف هايي است كه در بي پشتوانه علمي و عملي زده مي شود.؟معمولا مديران عادت دارند تا بر مواردي اشاره و تاكيد داشته باشند كه در بين همه اعم خواص و عوام مود تاكيد است و تاكيد چندباره آنها جز اينكه فرصت سوزي است عايد ديگري ندارد.
اگر بخواهيم به تفكيك سرفصل هاي كاري اين ايام و بررسي اجمالي عملكرد نهاد ها بپردازيم مي بايست به فعاليت هاي عمده در بحث اسكان و ميزباني اشاره كرد. امسال را برخلاف ساليان قبل تصميم بر اين شد تا دهكده چي چست ميزبان مسافرين باشد و ديگر خبري از اقامت در پارك اييللر باغي اروميه نباشد. اما با اين همه عدم رعايت اصول ائوليه بهداشت در اين مكان و نحوه ضعيف خدمات رساني ضمن اينكه باعث دلخوري و اعتراض مسوولين ارشد سازمان ميراث فرهنگي كشور شد باعث آن شد تا مردم نيز گلايمند باشند.
توزيع سيب قرمز به عنوان يكي از نمادهاي آذربايجان غربي در بين مسافرين اگرچه اقدامي جالب بود اما اين ابتكار با توزيع سيب هاي درجه چندم به باد رفت. دايركردن سفره هفت سين نوروزي در مقابل ساختمان شهرداري اروميه يكي از جلوه هاي بي برنامگي و كليشه اي رفتاركردن مديران را بخوبي نشان داد. استفاده از تعدادي مانكن با ظواهري غربي و عدم رسيدگي به سين هاي چيده شده در سفره و ... باعث شد تا صداي اعتراض برخي از اهالي اروميه و حتي مسافرين درآيد چراكه در هيچ كجاي ايران مشاده نشده كه حاجي فيروز با تيپ غربي پيام آور نوروز و بهار باشد.!
با همه تلاشهايي كه متوليان امر بويژه در مجموعه ميراث فرهنگي استان انجام دادند اما بايد پذيرفت كه تفكر، برنامه ريزي و تعهد در حوزه گردشگري استان مفقود است و نميتوان با برنامه هاي كهنه و وعده هاي بي برنامه انتظار داشت كه گردشگري بتواند چرخ توسعه استان را بچرخاند چراكه اين هدف با اين بي برنامگي ميسر نيست. گردشگری آذربايجان غربي نيازمند فكرهايي نو با پشتوانه هاي عملي جديدي است تا در اين روزگار كه دنيا به ارزش اين صنعت پي برده و برايش برنامه دارد ما نيز قافله باخته تر از اين نباشيم.
تو رقيب جان خويشي